KONINKLIJK BALLET VAN VLAANDEREN. Seizoen 2012-13

EEN NIEUW SEIZOEN

woensdag, 30 juli 2014

Léona Detiège, voorzitter van de Raad van Bestuur, nodigde op donderdag 10 oktober de pers uit om kennis te maken met Assis Carreiro, die begin deze maand haar taak opnam als de nieuwe artistiek directeur van het Koninklijk Ballet Vlaanderen. Tijdens haar eerste persconferentie stelde Carreiro zichzelf én het nieuwe seizoensprogramma voor. Tot voor kort werkte zij nog voor DanceEast, Suffolk (UK), dat ze in dertien jaar tijd uitbouwde tot toonaangevende dansorganisatie in  Groot-Brittannië. Carreiro nam de uitdaging aan om het enige klassiek geschoolde professionele balletgezelschap van Vlaanderen verder te laten groeien en de opgebouwde reputatie in de internationale dansscène alle eer aan te doen. Tijdens de persconferentie stelde ze haar visie voor om het  gezelschap, met thuishaven in Antwerpen, de juiste artistieke  impulsen te geven.

Made in Flanders, een nieuw hoofdstuk voor het Koninklijk Ballet Vlaanderen

Ik ben erg trots om dit seizoen artistiek directeur te mogen zijn van het Koninklijk Ballet Vlaanderen, een gezelschap met verbazingwekkende dansers van wereldklasse en een schitterende internationale reputatie. De compagnie heeft uitdagende momenten doorstaan en ik ben blij dat we nu de bladzijde kunnen omslaan en in 2012-2013 beginnen aan een nieuw hoofdstuk.

Het Ballet is gevestigd in het ongelofelijk bruisende, dynamische Antwerpen, een stad met een grote culturele rijkdom. Ik wil graag dat we deel uitmaken van deze energie en dat we de creativiteit van ballet in de 21e eeuw vieren. Een seizoen samenstellen in minder dan een maand is een werk dat ik met veel liefde gedaan heb. Het was ook een bewijs van het grote respect dat de compagnie geniet. Vrienden en collega’s van over de hele wereld boden hun hulp aan door me programma’s voor te stellen die nieuw zijn voor het publiek in Vlaanderen en daarbuiten, en meteen ook een voorsmaakje zijn van de toekomst van onze compagnie. Naast veel bekende gezichten zullen er ook nieuwe dansers op het podium te zien zijn, aangezien we momenteel audities houden. Laurie McSherry-Gray is al een nieuwe aanwinst voor het corps de ballet. Hij genoot zijn opleiding in de Royal Ballet School van Londen en komt van het Corella Ballet in Spanje.

Creativiteit staat centraal bij elke artistieke inspanning en het Koninklijk Ballet Vlaanderen engageert zich om werk te presenteren dat gemaakt is in Vlaanderen, speciaal voor onze dansers. ‘Made in Flanders’ is iets waar we allemaal trots op kunnen zijn en waar we nationaal en internationaal voor kunnen staan.

Ik kwam begin september aan in Antwerpen en tegen het einde van mijn eerste week hier stond het Ballet tijdens het openluchtfestival ‘Klassiek in de Stad’ op het podium. Het was een geweldige kennismaking met de compagnie, aangezien we bij fantastisch weer optraden voor duizenden mensen op het Sint-Jansplein. Een nieuw publiek leerde ons kennen en tegelijkertijd konden onze toegewijde fans zien dat we weer helemaal terug zijn!

Het nieuwe seizoen start op een gepaste manier met Coupe Maison, waarbij de creativiteit van onze eigen dansers centraal staat. Ik wil er met volle overgave voor zorgen dat creativiteit een centrale plaats inneemt in het Koninklijk Ballet Vlaanderen en kijk er erg naar uit om met jullie in het publiek te zitten en ons eigen choreografisch talent te kunnen aanschouwen. Coupe Maison zal elk jaar plaatsvinden om de choreografische interesses van onze dansers te stimuleren, wat essentieel is voor de ontwikkelingen van dans als kunstvorm. Dit seizoen koos ik Kim Brandstrup, een Deens choreograaf, als mentor van de choreografen. Hij zal hen ondersteunen bij hun choreografische ontwikkeling. De grote Amerikaanse ballerina Cynthia Harvey, die momenteel internationaal werkzaam is als lerares en coach, komt als gastdocente.

We luiden 2013 in met ‘24 uur van het podium’: samen met tal van andere culturele organisaties, kunstinstellingen en kunstenaars opent het Ballet haar deuren voor het publiek op ‘t Eilandje en verrast met repetities en optredens op onverwachte tijdstippen in onze studio’s. Ik hoop dat dit nog maar het begin is van de dialoog die het Ballet aangaat met Antwerpen en de rest van de wereld, dat het Ballet het publiek uitnodigt in haar thuisbasis, maar dat het ook naar buiten treedt in verschillende wijken, dat het nieuwe relaties uitbouwt met – hopelijk – onverwachte partners, die leiden tot verrassende resultaten!

Voor het nieuwe seizoen presenteren we een wereldpremière van de onconventionele Italiaanse choreograaf, Jacopo Godani. Na een afwezigheid van zes jaar keert hij terug naar de compagnie. Zijn werk maakt deel uit van een Mixed Bill dat ook mijn goede vriend Wayne McGregor voor het eerst naar Vlaanderen brengt. Wayne McGregor is huischoreograaf bij het Royal Ballet in Covent Garden en is directeur van Wayne McGregor|Random. Hij is een ongelofelijke ziener wiens talent me twintig jaar geleden opviel. Met zijn zoektocht naar de mogelijkheden van het menselijke lichaam blijft hij verbazen. Om dit nieuwe hoofdstuk te vieren, wordt het programma vervolledigd met een werk dat de hele compagnie op het podium zal brengen: ‘Who Cares?’ door George Balanchine, de twintigste-eeuwse meester van het neoclassicisme. Het is wat je noemt een spetterende balletopvoering op muziek van George Gershwin. De titel is ironisch bedoeld aangezien wij, het Koninklijk Ballet Vlaanderen, de toekomst met vertrouwen tegemoet gaan. Ik voeg ook de virtuoze ‘Tchaikowsky Pas de Deux’ van Balanchine aan het repertoire toe voor speciale galaoptredens en als traktatie voor de dansers en het publiek. Het is een heerlijke choreografie waarmee we het publiek het komende jaar zullen verrassen op speciale evenementen.

Christian Spuck werd recent aangesteld als artistiek directeur van het Zürich Ballet. Hij is een van de meest provocerende en inventieve choreografen van vandaag en ik ben dan ook ontzettend blij dat het Koninklijk Ballet Vlaanderen met het speciaal voor haar gecreëerde ‘The Return of Ulysses’ een van zijn weinige avondvullende balletten in haar repertoire heeft. Ik geloof dat dit stuk een erg belangrijk werk van de choreografische canon is en dat het een heropvoering verdient. Ik hoop dat we er, na de terugkeer van het stuk in Antwerpen in April, internationaal mee op tournee kunnen gaan.

Ten slotte vieren we de honderdste verjaardag van de grote twintigste-eeuwse componist Benjamin Britten met ‘Britten Dances’. Dit is een speciaal programma dat niet alleen eer bewijst aan deze oer-Britse componist, maar dat ook een aantal stukken bevat die geïnspireerd zijn door zijn muziek. Met ‘Britten Dances’ gaan twee nieuwe creaties in wereldpremière. Deze stukken werden speciaal voor deze viering gemaakt door choreograaf Cameron McMillan, die uit Nieuw-Zeeland afkomstig is en in Londen woont. Tijdens ‘Britten Dances’ wordt ook een nieuw kwartet van Ashley Page voor het eerst opgevoerd. Het programma wordt vervolledigd met de terugkeer van Jiří Kylián’s meesterwerk ‘Forgotten Land’, een ballet op het muziekstuk ‘Sinfonia da Requiem’. Dit ballet is emotioneel en rauw en weerspiegelt het landschap van Brittens geliefde Noordzeekust in Suffolk, Engeland, waar ik de voorbije dertien jaar heb geleefd en artistiek en algemeen directeur van DanceEast was.

Ik ben erg blij dat de werken van Page en McMillan daarna samen met de première van een stuk van Kim Brandstrup voor het Royal Ballet in Covent Garden worden opgevoerd op het Aldeburgh Festival in juni 2013. Het unieke programma van dit erg prestigieuze, internationale festival, opgericht door Britten, brengt gedurende twee speciale avonden twee vooraanstaande balletgezelschappen samen met het Britten Sinfonia, dat live zal spelen. De vier organisaties DanceEast, Aldeburgh Music, het Royal Ballet en het Koninklijk Ballet Vlaanderen hebben een nieuwe samenwerking opgericht en stellen het programma van het festival samen.

We gaan dit seizoen niet alleen dansen. Het publiek kan in de loop van het seizoen ook meer te weten komen over het choreografische proces, de muziek en de ontwerpen van onze stukken: een blik achter de schermen, gesprekken voor en na de opvoeringen, enkele open repetities van onze vele gastchoreografen, repetitoren en ontwerpers,… En net zoals de voorbije jaren verwelkomen we opnieuw Introdans uit Nederland in ‘t Eilandje. Zij brengen opvoeringen uit hun nieuwe programma, ‘Moderne Meisjes’.

Ik hoop dat u in het nieuwe seizoen langskomt om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Koninklijk Ballet Vlaanderen mee te maken. U kunt prachtige stukken en werk van nieuwe choreografen zien en getuige zijn van onze nieuwsgierigheid om nieuwe horizonten te verkennen. Daarmee willen we onze ’Made in Flanders’-visie realiseren.

Ik kijk ernaar uit om u op onze opvoeringen te verwelkomen.

Assis Carreiro
Artisitiek Directeur
Koninklijk Ballet Vlaanderen