Reacties Koninklijk Ballet Vlaanderen bij het overlijden van Mevrouw Jeanne Brabants

woensdag, 23 juli 2014

De Raad van Bestuur, de Directie en de medewerkers en dansers van het Koninklijk Ballet Vlaanderen alsook de Vlaamse Opera willen hun medeleven betuigen aan de familie en de vrienden van Mevrouw Jeanne Brabants.

Met droefheid heeft het Koninklijk Ballet Vlaanderen kennis genomen van het overlijden van haar oprichtster Jeanne Brabants. Zonder haar tomeloze inzet, energie, kennis en passie voor de dans zou de Vlaamse danswereld nooit de internationale uitstraling hebben die ze vandaag heeft. Ze kan terecht de grondlegster van de Vlaamse dans genoemd worden.

‘Jeanne Brabants bouwde het Koninklijk Ballet Vlaanderen uit tot een gezelschap met internationale uitstraling waar Vlaanderen terecht fier op is,’ reageert Lena De Meerleer, algemeen directeur van de Vlaamse Opera en het Koninklijk Ballet Vlaanderen. ‘Mevrouw Brabants zal blijvend herinnerd worden om haar professionalisme, kracht en bezieling. Ze zal blijven leven in de harten van alle dansers die door de jaren heen deel uitmaakten van het Koninklijk Ballet Vlaanderen, de stedelijke Balletschool en alle dansopleidingen en dansgezelschappen waarvoor ze een blijvende inspiratie was.’

Assis Carreiro, artistiek directeur bij het Koninklijk Ballet Vlaanderen, herinnert zich Jeanne als een ‘enorme kracht in de wereld van het ballet. Ze was een echte pionier en visionaire vrouw. Ze stichtte en leidde dit belangrijke balletgezelschap met passie en een grote toewijding. Ik heb het voorrecht gehad om het voorbije jaar tijd met haar door te kunnen brengen. Vorig jaar vierden we nog haar 93ste verjaardag hier in onze balletstudios met veel plezier en gelach. Zoals steeds hield ze vast aan perfectie maar ze had ook een enorm gevoel voor humor en haar geheugen over de dans liet haar nooit in de steek. Ze is tot op het laatste een passionele en vooruitstrevende vrouw gebleven. Jeanne zal enorm gemist worden door iedereen bij het Koninklijk Ballet Vlaanderen. De internationale wereld van het ballet rouwt om een heel grote dame van de dans.’

Jeanne Brabants (rechts) en Koningin Fabiola in het Koninklijk Circus (10 maart 1983).

Jeanne Brabants (rechts op de foto) tijdens het bezoek van Rika De Backer, toenmalig minister van Nederlandse cultuur (25 april 1978).

Jeanne Brabants (rechts) tijdens een les van Rafiga Mamedova (gastleraar aan het Koninklijk Ballet van Vlaanderen 1979-1980)

 

Biografie Jeanne Brabants

Jeanne Brabants werd in 1920 geboren in Antwerpen en volgde dansstudies bij Lea Daan, Kurt Joos, Sigurd Leeder, André van Damme en Olga Preobrajenska. Pedagogische studies volgde ze in Londen, Parijs, Kopenhagen, Moskou en Leningrad. In 1935 nam zij de leiding op zich van de dansgroep, gehecht aan de Koninklijke Antwerpse Turnkring onder leiding van haar vader Karel Brabants.

Zij danste in haar eigen gezelschap, het Dansensemble Brabants, met haar zusters Jos en Annie. Van 1939 tot 1945 gebeurde dit in besloten kring omwille van de Duitse bezetting, na de bevrijding tot 1958 in vele publieke optredens.
In deze groep begon ze ook als choreografe in 1939. In haar bijzonder gevulde loopbaan creëerde zij meer dan 200 choreografieën, o.a. voor het Dansensemble Brabants, de Koninklijke Vlaamse Opera van Antwerpen, de Balletschool van de KVO/het Stedelijk Instituut voor Ballet, het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, het Ballet Royal de Wallonie, Danza Antiqua, Jeugd & Dans vzw, de BRTN-televisie en voor vele Vlaamse theatergezelschappen, feestelijkheden van de Stad Antwerpen en Kindervreugd vzw, voor internationale ballet- en danswedstrijden. De belangrijkste daarvan zijn: Zestien Jaar, De Vrouwen van Zalongo, Goyescas, Van 8 tot 9, Dulle Griet, De Antikwaar, De Spookkar, De Triomf van de Dood, Een Midzomernachtsdroom, Walsen, Perpetuum Mobile, Toccata, Kaskaden, Dansen aan het Engelse Hof, Nouvelle Vague, A Young Person’s Guide to the Orchestra, Peter en de Wolf, Concerto, Auditie, Cantus Firmus, Dialoog, Amelia, Pierlala, Een Dag aan het Hof van Boergondië, Salvé Antverpia, Elegie, Poëma, Grand Hotel, Ode, Nostalgie, Drinklied, Amor,Amor – Spaanse Suite en Dansen met de Feeks.

Door haar eigen opleiding, zowel klassiek als modern en het werken met zeer uiteenlopende groepen dansers, doorkruiste Jeanne Brabants in haar werken veel technieken en stijlen. Zij zocht haar inspiratie in de muziek, de schilderkunst, de literatuur, de film en de geschiedenis en enkele van haar werken zijn autobiografisch getint.

Naast deze intense artistieke arbeid laat zij ook een enorme organisatorische erfenis na, waardoor zij terecht als de grondlegster van de Vlaamse dans kan beschouwd worden. Zij stichtte de Brabants Balletschool, het Dansensemble Brabants, de Balletschool van de KVO/het Stedelijk Instituut voor Ballet, het Studio-Ballet, het (Koninklijk) Ballet van Vlaanderen, de Pedagogische Leergangen voor Klassieke Dans en Bewegingsleer (nu Hoger Instituut voor Dans), Cursussen choreografie, Danza Antiqua. Zij stichtte de vzw Jeugd & Dans en de Beroepsvereniging voor Danspedagogen en Danskunstenaars.

Jeanne Brabants zetelde regelmatig in de jury van internationale balletwedstrijden en was gastspreker tijdens internationale congressen. Zij is auteur van het boek Les Trois Coups belge, de geschiedenis van de Belgische Theaterdans en schreef voor verschillende danstijdschriften.

Als drijvende kracht achter de vereniging Jeugd & Dans ijverde zij voor de verbetering van het dansonderwijs (amateur en professioneel), de ontplooiing van jong choreografisch talent en de reconversiemogelijkheden van ouder wordende dansers. Op haar initiatief werd de Dansprijs Mathilde Schroyens in het leven geroepen, genoemd naar de Schepen voor Onderwijs van de Stad Antwerpen, die aan de basis lag van de organisatie van het Stedelijk Instituut voor Ballet en die voor het eerst uitgereikt werd in 1997.

Jeanne Brabants ontving tal van internationale prijzen en titels. Ze werd Ridder van de XXste eeuw en in 2000 werd ze verheven tot barones.

Over Jeanne Brabants verscheen Dans voor Waarden, R. Barbier, Theaterpublicaties, Vlaams Theater Instituut, Dedalus/Antwerpen, 1990.

Niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u terecht bij persverantwoordelijke Wilfried Eetezonne | 0032 (0)) 32021007 | 0032 (0) 495215349 | weetezonne@vlaamseopera.be

Wie reacties wil voor radio en televisie kan terecht bij de persverantwoordelijke.