Diaghilev Unbound

Le Sacre du Printemps – Faun – Les Noces

‘Astound me!’ — Diaghilev

Honderd jaa

r geleden ging Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky en Vaslav Nijinsky in première. Een mijlpaal in de balletgeschiedenis en in het succesverhaal van Diaghilevs Les Ballets Russes. Diaghilev Unbound  is een ware ‘tour de force’. Het is een krachtig programma met drie nieuwe interpretaties van cruciale muziekwerken uit de tijd van Diaghilev.
Sergei Diaghilev begreep dat ballet zich voortdurend diende te ontwikkelen om relevant te blijven. Hij veranderde de balletwereld en leidde tussen 1909 en 1929 een nieuw tijdperk in. Durf, risico en samenwerking tussen uiteenlopende artiesten kenmerkten deze bloeiperiode die een fascinerende wisselwerking tussen traditie en vernieuwing bood. Hij omringde zich met de beste jonge dansers (Pavlova, Karsavina, Spessivtseva), choreografen (Fokine, Massine, Nijinsky) en componisten (Satie, Stravinsky, Ravel, Prokofiev).

LES NOCES

De avond is compleet met een wereldpremière van de Roemeense danser en choreograaf Edward Clug. Hij maakt al enkele jaren het mooie weer bij het Maribor Ballet in Slovenie. Hij slaagde erin de internationale aandacht op zich te vestigen met zijn unieke choreografische stijl. Nadat Edward Clug eerder al een opgemerkte versie afleverde van Romeo & Julia op muziek van Radiohead en verschillende nationale en internationale prijzen won, tekent hij voor een nieuwe choreografie van dat andere iconische werk van Igor Stravinsky: Les Noces. Clug werkt opnieuw voor Les Noces opnieuw samen met Leo Kulas en Marko Japelj. Les Noces of de boerenbruiloft gaat over een innerlijk conflict, over het opgeven van vrijheid in ruil voor geborgenheid en bescherming. Er zijn oneindig veel combinaties van twee mensen denkbaar en het ideale paar wordt niet zomaar gevormd.

Choreograaf Edward Clug / Muziek Igor Stravinsky / Kostuum Leo Kulas / Decor Marko Japelj

FAUN

‘Everything about this Faun works spectacularly well.’ — The Times

Het Koninklijk Ballet Vlaanderen danst voor het eerst een werk van de internationaal bekende Antwerpse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Samen met het Koninklijk Ballet Vlaanderen herneemt hij zijn duet Faun. In Faun brengt
hij een nieuwe kijk op de mythische solo van Nijinsky, op muziek van Claude Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune. Thema van dit impressionistische werk is het seksuele ontwaken. Nijinsky gaf een nieuwe impuls aan de rol van de mannelijke danser in het ballet van de vroege twintigste eeuw. Faune was een baanbrekend moment in de vertolking van de mannelijke seksualiteit, met de faun als mannetjesdier dat niet-mannelijk maar tegelijk toch niet feminien was.
In Faun onderzoekt Cherkaoui de dierlijke natuur van menselijke beweging en de kracht van mythologie. Dit gloednieuwe duo, dat hij voor twee dansers van zijn gezelschap creëerde, werpt een nieuw licht op het gelijknamige schepsel uit het gedicht van Stéphane Mallermé, de muziek van Debussy en de choreografie van Nijinsky, met bijkomende muziek van Nitin Sawhney en kostuums van de toonaangevende modeontwerper Hussein Chalayan.

Choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui / Muziek Claude Debussy, Nitin Sawhney / Lichtontwerp Adam Carrée / Kostuumontwerp Hussein Chalayan / Instudering Jon Filip Fahlstrøm i.s.m. James O’Hara en Daisy Phillips / Oorspronkelijke productie Sadler’s Wells i.s.m. Eastman

LE SACRE DU PRINTEMPS

Toen het ballet in Parijs in première ging veroorzaakte het een schokgolf. Het publiek jouwde en juichte, er werd luidkeels gediscussieerd en het kwam zelfs tot een handgemeen. Nijinsky stond op een stoel en schreeuwde de tellen om de dansers van Les Ballets Russes in de maat te houden, terwijl Diaghilev het publiek gebood: ‘Laat hen de opvoering afwerken!’ De legende wil dat de rel tot op straat voortduurde.
De avond opent met Le Sacre du Printemps in de versie van de Amerikaanse choreograaf Glen Tetley. Glen Tetley was bedreven in zowel moderne dans als ballet, en vertolkte hoofdrollen bij de Martha Graham Dance Company en het American Ballet Theatre – dus zowat aan beide stilistische uitersten van de kunstvorm. Als choreograaf experimenteerde hij met een mengvorm van die idiomen, waarbij hij het gewicht en de actie op grondniveau van de moderne dans combineerde met de langgerekte lijnen en verheven bravoure van ballet. Het was een stijl die veel van de grootste dansers in die periode onweerstaanbaar vonden. Tetley verklaarde zijn fusie van ballet en moderne dans zelf als een liefdesdaad: ‘De virtuositeit, verheffing, stuwkracht en lyriek van het klassieke ballet raken me sterk’, zei hij in een interview in het boek Experimental Dance van John Percival. ‘Het volledige donkere spectrum van Graham, haar theater, wereld en techniek raken me al evenzeer. Misschien is het een al te brede greep, maar ik wilde beide werelden daadwerkelijk omvatten.’

Choreograaf Glen Tetley / Muziek Igor Stravinsky / Kostuum en decor Nadine Baylis / Belichting John B. Read / Instudering Bronwen Curry


> bekijk de foto’s

 

Abonnementen en tickets

Abonnementen

Als abonnee krijgt u de beste plaatsen aan de meest voordelige prijs. Ook dit seizoen geldt de regel: ‘meer is meer’. Hoe meer producties u in uw abonnement opneemt, hoe hoger het kortingspercentage dat u geniet:
2 voorstellingen = 5% korting, 3 voorstellingen = 10% korting, 4+ voorstellingen = 15% korting.

Tickets

€ 45 / 38 / 30 / 25 / 20 / 15 (excl. reservatiekosten)

Vlaamse Opera Gent

do 03.10.’13 20:00 première tickets
vr 04.10.’13 20:00 met inleiding om 19:15 tickets
za 05.10.’13 20:00 tickets
zo 06.10.’13 15:00 met inleiding om 14:15 tickets

 

Vlaamse Opera Antwerpen

do 10.10.’13 20:00 tickets
vr 11.10.’13 20:00 met inleiding om 19:15 tickets
za 12.10.’13 20:00 tickets
zo 13.10.’13 15:00 met inleiding om 14:15 tickets
wo 16.10.’13 15:00 schoolvoorstelling kunstond. tickets via bespreekbureau
wo 16.10.’13 20:00 tickets